Grižnik in Trstelj
:: Pokrajina ::
Primorska - Kras
:: Izhodišče ::
Gabrovica pri Komnu (primerno izhodišče je tudi Komen)
:: Višina izhodišča ::
:: Kratek opis ::
Lepo prečenje severnega dela Krasa od Grižnika preko Trstelja do Fajtjega hriba
:: Opis poti ::
Gabrovica - Kobjeglava - mimo Lukovca - pod Rabotnico - kmetija Grižnik - sedlo Grižnik - spust po cesti proti Braniku do prve serpentine - levo gor proti Pedrovem - na koncu vasi po levem zgornjem kolovozu - na stiku s cesto desno - mimo odcepa poti proti sv. Katarini - spust do stika z cesto Šrbina-Tabor - desno in kratek vzpon na preval Železna vrata - po najbolj levi poti navzgor v smeri oznake za Trstelj - naravnost mimo dveh odcepoh levo navzgor - na tretjem razcepu kolovozov levo navzgor v strm klanec - naravnost gor po severnem pobočju - na stiku štirih kolovozov levo - na stiku z glavno cesto desno na vrh - nazaj po isti poti do stika štirih kolovozov (lahko tudi po singlci mimo oddajnika v mseri Z, glej komentarje) - levo do stika s cesto in desno po njej - spust po najbolj zvoženi cesti (drži se severnega pobočja) do stika s cesto Temnica-Renče - desno navzdol do prve serpentine - levo navzgor - pod Fajtjim hribom desno - na naslednjem razcepu levo - na naslednjem razcepu desno in nato po najbolj zvoženi cesti večinoma navzdol do Lokvice - skozi vas in levo po asfaltni cesti do stika s cesto Opatje Selo-Kostanjevica - levo do Kostanjevice - v Kostanjevici levo proti Temnici - mimo Temnice - pred Lipo desno na dober kolovoz (oznaka poti 1) - Sveto - Komen - v Komnu desno v smeri Dutovelj - malo iz mesta takoj za desnim ovinkom levo na dober kolovoz - po najbolj zvoženi poti do Gabrovice
:: Opis ture ::
Prva tura v novem tisočletju. Kakor je bilo vreme med prazniki kolesarjem nenaklonjeno, sva vseeno uspela izkoristiti oba lepa dneva, prvi je bil namenjen hribom, drugi pa kolesu. Odpeljala sva turo, ki si po mojem mnenju skupaj s turo Dolina Raše deli prvo mesto po lepoti, razglednosti in atraktivnosti, seveda na področju Krasa. Vzpon na Trstelj s severne strani pa ni zrasel na mojem zeljniku, pač pa ga dolgujem Non-Stopovcem, ki so našli res lepo varianto vzpona.
Turo sva zaradi subjektivnih razlogov začela v Gabrovici, primerno izhodišče pa je tudi glavno mesto Krasa, Komen. Če začneš turo tu, se odpelješ do Kobjeglave po glavni cesti proti Štanjelu. V Kobjeglavi je glavne ceste zate konec in skozi vas se odpelješ mimo vodnjaka v smeri oznake za turo št. 4 (zemljevid S kolesom po Kraškem parku). To je nekako srednja cesta v smeri proti S. Skozi vas slediš najširši cesti, ki najprej zavije proti Z, nato pa spet proti S. Na koncu vasi se začne kolovoz. Greš desno in na naslednjih razcepih spet desno, dokler ne prideš do križišča štirih kolovozov. Tu greš naravnost do gaja črnega bora, na kar te opozori talna tabla. Na razcepu malo kasneje greš po desnem kraku (slabše zvožena cesta), ki se kmalu zoža. Sledi krajši vzpon in nato spust do stika z makadamom, ki pripelje z desne. Tu greš levo, ko prideš na rob travnika desno, nato pa na križišču sredi travnika levo navzgor (preko širokega travnika) v smeri hriba Rabotnice (smer Z). Na sedlu med Rabotnico in Golcem stoji vetrni stolp (talna tabla). Kratek skok do Golca ti odpre lepe razglede na Vipavsko dolino in pobočja Čavna. Slediš kolovozu levo. Sledi daljši spust mimo kmetije Grižnik, kjer se začne asfalt, vse do stika s cesto Komen-Branik. Po cesti greš desno, spustiš se do prve serpentine, kjer se spet začne vzpon do vasi Pedrovo. Vas ima lepo lokacijo, visoko nad Vipavsko dolino z lepim pogledom na Julijce v daljavi. na koncu vasi se asfalt konča in cepi v dva kolovoza. Pravi je levi, ki se najprej strmo, nato pa položno vzpenja. Na začetku je kolovoz precej razrit, zato priporočam malo hladnejše vreme. Ker poteka po senčni strani, sva imela blatni kolovoz zamrznjen in vožnja ni bila večji problem, v toplejšem vremenu pa bi pot po blatu utegnila bii precej neprijetna. No, kmalu se pot izboljša in po daljšem levem ovinku se pripelješ na preval in do stika s cesto, ki pripelje z leve in gre naravnost navzdol. Naša pot pa gre desno in se po kratkem vzponu začne spusčati vzdolž južnih pobočij Kopice. Prijetno kolesarjenje te pripelje do stika s makadamsko cesto, ki ji slediš desno nekaj 100m do prevala Železna vrata, kjer se začne asfalt. Tu izbereš skrajno levi kolovoz, v smeri oznake za Trstelj. Pešpot se kmalu odcepi levo, ti pa slediš kolovozu, ki se začne položno vzpenjati vzdolž severnih pobočij Trstelja. Vidljivost je bila izredna in kmalu sva lahko občudovala fantastičen pogled na pobeljene Julijce s Triglavom in Krnom na čelu, levo od Kaninove skupine pa so se z vsakim višinskih metrom odpirali novi razgledi, vse do Dolomitov v daljavi. Greš mimo odcepov dveh kolovoz levo navzgor, na tretjem razcepu pa bo le treba v hrib (tu naravnost pelje le še slabši zaraščen kolovoz). Čaka te pošteno strm klanec, po katerem prideš do gozda in stičišča štirih kolovozov. Zaviješ levo in se po krasnem, z iglicami posutem kolovozu pripelješ do stika s glavno cesto, tik nad kočo na Trstelju. Še kratek klanec do vrha in že imaš priložnost z vsega 643m visokega hriba hkrati opazovati Triglav in ves Tržaški zaliv. Atlas Slovenije od Pedrovega pa vse do vrha ni najbolj natančen, kolovoza do vrha pa sploh ni narisanega, zato vzemi zemljevid z rezervo, opis pa je kar natančen, zato ne bi smelo biti večjih problemov. Sonce je prav prijetno grelo, zato sva se zadržala dlje, kot je bilo predvideno. No, čakalo pa naju je še kar nekaj km. Po isti poti se spustiš nazaj do stika štirih kolovozov pod vrhom, greš po levem in čez nekaj metrov prideš do (znane) ceste, ki pelje po celem grebenu vse do Fajtejga hriba. Ta pot je bila v prejšnjih turah na Trstelj že večkrat opisana, zemljevid pa je kar natančen, zato sledi le še komentar k povratku. Ker naju je že malo preganjal čas, sva se z Lokvice vrnila kar po glavni cesti do Lipe in nato po znani bližnjici do Komna. Glavna cesta na Krasu na srečo nima tistega prizvoka, ki pomeni obilo norcev, ki švigajo tik mimo tebe. Ne, kljub lepemu dnevu in prazniku bi lahko vse avte, ki sva jih srečala med Lokvico in Lipo, preštela na prste (obeh) rok. Pred Lipo greš na ostrem levem ovinku naravnost. Lepa bližnjica te po solidnem kolovozu pripelje v Sveto (kjer lahko obiščeš Igorja Maherja, avtorja Velikega kolesarskega vodnika po Sloveniji in zemljevida S kolesom po Kraškem parku). Do Komna te čaka še kratek spust. Midva sva šla po bližnjici še naprej do Gabrovice, kjer so doma Tanjini starši in kjer naju je čakala že kar željno pričakovana večerja. Ti pa se lahko podpreš v eni izmed številnih dobrih gostiln v okolici.
Kot sem že večrat omenil, ni v Sloveniji kolesarske sezone nikoli konec. Poleti hribi, pozimi pa Kras in Primorje. Na Krasu je le redko sneg, sončni dnevi pa so prijetno topli. Le burje ne sme biti... No, zimsko opremo pa vseeno priporočam, razlika med senčno in sončno stranjo je lahko tudi 10°C ali več. Stopovcem pa še enkrat pohvala za zelo lepo varianto vzpona na Trstelj.

:: Zanimivosti ob poti ::

:: Trstelj
Izredna razgledna točka, ob lepem vremenu lahko hkrati vidimo tako morje kot Triglav. Seveda se z vrha lepo vidi tudi cel Kras.

:: Grad Rihemberk
Eden največjih in najstarejših gradov na Primorskem
več o tem...

Preberi komentarje
Vnesi komentar

Pogled na morje s poti

:: Komentarji k turi ::

Spisal(a) dt na dan sobota, 3. januar 2004
Z vrha se ni potrbno vračati po isti poti. Lahko greš po stezi mimo hiške oddajnika skozi gozd in prideš do stika 4 kolovozov. Sedaj je tam betonirano korito za vodo.

Spisal(a) Jirži na dan nedelja, 4. januar 2004
Dt ima prav. Čaka te lepa, lahka, vendar kratka singlca.

Spisal(a) Vojko na dan ponedeljek, 8. maj 2006
Dobremu in natančnemu opisu ture bi dodal le opombo, da je v Kobjeglavi takoj po začetku kolovoza potrebno slediti glavnemu kolovozu, ki gre rahlo levo. Oba stranska kolovoza, ki se odcepita desno sta slepi cesti. Od križišča štirih kolovozov dalje pa opis popolnoma ustreza. Tomažu hvala za lepo turo!